Detta kan du göra med dina kikärtor

Kikärtor är helt fantastiska och fulladdade med näringsämnen, fytonutrienter och en massa protein. Fytonutrienter hjälper oss att skydda cellerna från gifter och kemikalier. I kikärtor hittar vi också mangan, en antioxidant som stöttar nervsystemet och cellernas ämnesomsättning. I 100 gram kikärtor får du 7,2 gram protein och därför är kikärtor, liksom många andra baljväxter, ett utmärkt tillskott till din diet om du vill minska på köttintaget. Så kikärtor är nyttiga – bra! Men de är också väldigt mumsiga och en central ingrediens i många populära rätter, som hummus, falafel och kikärtsbiffar!

Det är faktiskt lätt att göra hummus hemma. Allt du behöver är kikärtor, tahini, olivolja, havssalt, vitlök och citron. Mixa allt i en matberedare tills du får rätt konsistens och var inte rädd att testa med olika örter och kryddor som du tycker om. Persilja är otroligt gott i hummus! Spiskummin och koriander passar också perfekt och om du vill ha lite drag i din hummus kan du alltid krydda med cayenne eller chili.

Hemmagjord falafel är också otroligt gott och de går att fritera eller steka i stekpanna eller i ugn beroende på hur nyttiga man vill ha dem (friterad mat är aldrig nyttig). Servera med hembakta pitabröd för plus i kanten! Vi vet att du tar bra hand om din kropp, men glöm inte bort att ta lika god hand om själ och sinne. Lyxa till det lite ibland och gör sådant som får dig att koppla av och må bra Köp spabad här om du är redo att investera i ett hemmaspa.