Så groddar du bönor hemma

Groddar är otroligt hälsosamma och tyvärr ganska dyra att köpa i butiken. Men visste du att det är enkelt att göra sina egna groddar hemma? Vi besökte en workshop på ett kontorshotell Kungsholmen och fick lite nya tips på hur man snabbt och enkelt kan trolla fram färska och nyttiga groddar med allt från adzukibönor och kikärtor till rödbetsfrön och sesamfrön. Ja, du läste rätt. Man kan odla fram vackra rödbetsgroddar på 3-6 dagar hemma i köket. De har en härligt jordig karaktär som passar perfekt i en sallad. Om du groddar dem ljust får du en röd färg och om du groddar mörkt blir groddarna vita. Så för häftigast effekt ska du grodda dem ljust.

Det är också enkelt att grodda sojabönor, mungbönor, linser och till och med quinoa. I det första steget blötlägger du det som ska groddas, vilket också kallas för “aktivering”. Välj en burk som har gott om plats och täck med en silduk eller finmaskigt nät. Häll av vattnet och skölj innehållet ordentligt för att undvika bakterier och ställ burken på en mörk plats i cirka 20 grader.

Upprepa sköljningsprocessen två till tre gånger om dagen och när du ser att groddarna har växt till sig ordentligt låter du de stå i solen tills de får en fin grön färg. Ät dem sedan så färska som möjligt och förvara i kylen där de står sig bra i upp till fyra dagar. Hur lång tid det varierar beroende på vad du vill grodda. Gör gärna lite mer specifik research innan du sätter igång.