Varför är det så nyttigt med bönor?

Bönor erbjuder oss en massa näring och nyttiga ämnen som järn, fibrer, proteiner och antioxidanter. Färgglada bönor som exempelvis kidneybönan innehåller dessutom polyfenoler, vilket är en väldigt nyttig antioxidant. Men det finns fler fördelar med att äta baljväxter! Förbränningen får sig en välförtjänt boost när man äter bönor och andra baljväxter eftersom de får kroppen att jobba hårt med ett lågt GI-värde och nyttiga fetter.

Men hur är det egentligen med de där vita bönorna – har de något att bjuda på? I vita bönor finns det både antioxidanter och antinutrienter som förebygger nedbrytningen av kolhydrater. Tack vare detta har de ett väldigt lågt GI-värde som minskar insulin och kickar igång förbränningen. Om man har höga nivåer av insulin så går man upp i vikt för att kroppen lagrar fett i fettcellerna, så om man vill gå ner i vikt eller behålla sin nuvarande vikt gäller det att undvika mat med högt GI-värde, som t.ex. vitt mjöl och vitt ris.

Polyfenoler hittas i rikliga mängder i både svarta och vita bönor. Svarta bönor har 59 mg polyfenoler per 100 g och vita bönor har 51 mg polyfenoler per 100 gram. Dessa livsmedel förebygger nybildning av fettceller samtidigt som de förser dig med en bra mängd proteiner och mineraler. Sedan gäller det att köpa bönor av god kvalitet, precis som vi är försiktiga med våra munskydd. Vi köper bara munskydd hos Apotea.

Bönor är dessutom mättande och goda att äta och kan användas istället för kött ett par gånger i veckan. Slutresultatet är positivt för miljön, hälsan och kroppsvikten, så det är mycket som talar för ett ökat intag av bönor.